Work hard, play hard - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu Work hard, play hard - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu

Work hard, play hard

Door: Wouter van Geert

Blijf op de hoogte en volg Wouter

16 Februari 2017 | Australië, Melbourne

Aangezien het alweer een maandje geleden is dat ik voor het laatst mijn blog heb geupload, zal ik maar weer eens een poging wagen. De afgelopen weken zijn echter best wel eentonig geweest, dus denk ik dat het een wat kortere blog gaat worden.

Nadat we bij het hostel waren aangekomen, hadden zowel Denise als ik meteen een baan. Helemaal perfect, althans... dat dachten we. Denise moest werken bij een herbfarm (wat 90 minuten van het hostel vandaan was) en ik kon beginnen bij een flowerfarm wat ongeveer 15 minuten van het hostel was. De andere backpackers waarschuwden me al voor de baas, maar ik dacht dat allemaal wel mee zou vallen en dat de andere backpackers gewoon lui waren of simpelweg niet wilden werken. Het werk op de flowerfarm was zwaar, maar opzich prima te doen. Ik werkte daar met nog 4 andere backpackers van het hostel, dus dat was erg gezellig.

Helaas begon het op de eerste dag al. We begonnen om 7:00 en rond 11:00 waren er al twee backpackers ontslagen omdat ze niet hard genoeg werkten volgens de baas. Oke, ik was sneller dan deze twee jongens, maar het was wel hun eerste dag... Ik had gelukkig mijn baan behouden en kon de tweede dag weer beginnen. Op de tweede dag begon de baas mij uit te kafferen, omdat ik nu de traagste werker was... Uiteraard niet prettig, maar als ik hem maar negeerde was het prima daar. Na de bloemen geplukt te hebben, vroeg de baas mij of ik de bloemen op de truck wilde plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna kwam de baas naar mij toe en zei dat ik de bloemen verkeerd om in de truck had geplaatst (Oke, hoe kan ik dat weten als je het mij niet uitlegt?). Hierna volgden een hele rij scheldwoorden die ik hier niet zal noemen, maar het eindigde met "you are useless and an embarrassment to your family". Dit was voor mij de druppel. Ik heb hem verteld dat hij dat ook fatsoenlijk kon vertellen, en dat hij het maar uitzoekt met zijn werk. Ik was er wel flink klaar mee. Hierop antwoordde hij dat hij de eigenaar van de flowerfarm wel zou vertellen dat ik de bloemen opzettelijk brak, waardoor hij minder winst had (uiteraard niet waar). Ik heb via-via het nummer van de eigenaar te pakken gekregen, en ik heb hem maar even verteld wat er daadwerkelijk gebeurd is. En dat ik graag terug zou komen als de baas daar ontslagen was. De eigenaar geloofde mijn verhaal, en heeft toen een gesprek aangevraagd met de baas en mij. Ik heb hem verteld dat het mij niet interesseerde en dat ik wel ander werk zou vinden. Ik had weinig zin om mijn vrije tijd te investeren in het oplossen van een probleem met iemand die ik toch nooit meer zou zien.

Eenmaal aangekomen bij het hostel ben ik naar de manager gegaan, en ik heb ik hem verteld wat er gebeurd was. Hij snapte het volledig dat ik gestopt ben en had een baantje voor me waar ik de volgende dag kon begonnen, en 2 dagen kon werken. Dit werk was op een wijngaard en was heel simpel: knip de takken af die te lang zijn om te zorgen dat de druiven beter kunnen rijpen. De baas was super, het werk was oke, en het betaalde geweldig, dus dat was goed te doen! Na twee dagen vroeg ik de baas of ik er misschien langer zou kunnen werken, omdat ik geen ander werk had. Aangezien ik had (en snel) werk, had hij daar wel oren naar. Ik heb daarna nog twee volle weken (6 dagen per week, 8 uur per dag) op de wijngaard gewerkt. Ik heb geholpen met het opbouwen van hekken om de wilde kangoeroes en wombats buiten te houden (die je daar overigens dagelijks ziet), de druiven te planten, te bewateren, composteren, insectenspray, het knippen van de takken, het plukken van de druiven, het rijden met de tractor van de wijngaard naar de makerij, en het daadwerkelijke maken van de wijn. Mocht je toevallig een Australische Pinot Noir openmaken de komende tijd, dan kan het zo maar zijn dat ik die gemaakt heb ;). In het weekend had de baas vaak trouwerijen, waar ik ook soms geholpen heb met het plaatsen van de stoelen, netjes maken van de ruimte, parkeren van de auto's en het rondbrengen van drankjes tijdens de trouwerij. Erg leuk werk. De baas wilde me graag langer houden dan de twee weken, en heeft me meerdere malen geprobeerd een fulltime contract aan te bieden, maar ik had al een ander baantje op het oog. Iemand van het hostel zou namelijk na twee weken verder reizen, en ik kon zijn baantje waarschijnlijk wel overnemen.

Na de twee weken in de wijngaard ben ik dus overgestapt naar "Green Gully Organic". Een boerderij van 180 acres (700.000m2) waar organische groente verbouwt wordt. Ik werk hier samen met 4 andere backpackers (allemaal uit het hostel), 1 Australier (Ash), en de baas (Craig). Craig is echt een superbaas! Iedere ochtend haalt hij ons op bij het hostel, waardoor we geen eigen vervoer hoeven te regelen, elke vrijdag betaalt hij bier voor ons (hij heeft ons zelfs een keer mee uit eten genomen), we kunnen iedere dag gratis groente meenemen van het werk en hij leert ons alles zodat hij weinig controle over ons hoeft te houden. Hij helpt uiteraard wel met al het werk, maar dan voelt het meer alsof we gelijken zijn dan dat ik met mijn baas werk.

Het werk zelf is goed te doen. Niet heel zwaar, maar we zijn betrokken bij het hele proces van de groente. We maken zelf de kleine stekjes, die we langzaam op zien groeien. Als ze groot genoeg zijn, planten we de stekjes, waardoor ze verder kunnen groeien. Tijdens het groeien wieden we het onkruid, totdat ze klaar zijn om geplukt te worden. Daarna plukken we de groenten, en doen we ze in dozen. Zaterdag gaan deze dozen naar de markt, waar de vrouw van Craig ze dan verkoopt. Dit werk heb ik de afgelopen vier weken (vijf dagen in de week) gedaan, en ik heb het er erg naar mijn zin! Craig had na twee weken al zoveel vertrouwen in mij, dat hij mij benoemd heeft tot "baas", en me geleerd heeft om truck, tractor en vorkheftruck te rijden. Aangezien zijn land zo groot is, is het niet te doen om alles te lopen. Deze machines zijn dus echt wel nodig, en momenteel kan ik hem daar ook mee helpen. Ik heb er dan officieel geen rijbewijs voor, maar ik kan het ondertussen aardig goed!

Aangezien het werk vijf dagen per week is, heb ik aangeboden om nog een dag in de week te werken op de wijngaard. Ik zit hier nu immers om geld te verdienen ;). Dit aanbod nam hij graag aan, waardoor ik momenteel 6 dagen in de week werk. Misschien kan ik binnenkort ook helpen om op zaterdag de groente te verkopen op de markt met Craig, wat me ook erg leuk lijkt om te doen. Werk zat in ieder geval: another day, another dollar. De zondagen heb ik vrij om bij te komen van het weekend, en leuke dingen te doen met de mensen van het hostel. De mensen in het hostel zijn erg gezellig, er zitten hier zo ongeveer 40 mensen momenteel, met allemaal verschillende nationaliteiten. Aangezien je elkaar dagelijks ziet, met ze kookt en het echt als een groep voelt, wordt het vaak wel "Emerald Family" genoemd (het plaatsje waar we nu zitten heet Emerald). In het hostel doen we vaak spelletjes, kijken we film met een grote groep, barbeques, wordt er beerpong gespeeld, of zitten we gewoon te praten. Op zondag (mijn enige vrije dag), doen we verschillende dingen: paintballen, festivals, naar het strand of gewoon een dagje bijkomen in het hostel. Met 40 man is het hier in ieder geval nooit saai.

PS: Deze blog is toch langer uitgevallen dan ik gedacht had. Voor diegenen die dat leuk vinden, graag gedaan. Voor degenen die dat niks vinden, deal with it.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 03 Nov. 2016
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 9137

Voorgaande reizen:

03 November 2016 - 20 Juli 2017

Australië

11 Juni 2017 - 11 Juli 2017

Bali

Landen bezocht: