Everything is going south - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu Everything is going south - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu

Everything is going south

Door: Wouter van Geert

Blijf op de hoogte en volg Wouter

15 December 2016 | Australië, Bundaberg

Nieuwe week, nieuwe blog! Nouja, dat gaat misschien niet voor elke week op, maar deze week in ieder geval wel! We hebben aardig wat afgereisd en aardig wat gezien (en we hebben lekker veel plannen veranderd), dus dan maar weer even een update! Het helpt overigens ook dat we momenteel gratis WiFi hebben, dus dat ik even wat kan uploaden.

Na ons meest Noordelijke punt zijn we nu onderweg naar het meest Zuidelijke punt waar we zullen zijn in deze vakantie (en hoogstwaarschijnlijk mijn hele leven). Ik zal beginnen met schrijven vanaf Brisbane: vanaf Brisbane zijn we Zuidelijk gereden naar de Gold Coast. Overigens een leuk feitje: vanaf Gold Coast zijn we in New South Wales (wat nog een uur voor loopt). We leven momenteel dus 10 uur in de toekomst voor jullie. Een hele mooie (verrassend grote) stad, die voornamelijk bewoont is door Surfers. Het strand 'Surfers Paradise' ligt er vlak naast, en dat heeft zijn naam niet voor niks gekregen! Giga golven en mooi wit zand. Naast het strand is er echter niet zoveel te zien, dus hebben we ervoor gekozen om door te rijden naar Byron Bay. Byron Bay is DE toeristische trekpleister van Australie voor mensen rond de 20-30. Een hele mooie locatie waar we ons super thuis voelden, ook al waren er wel erg veel hippie-achtige types (mogen we daar eigenlijk wel wat van zeggen met een auto als de onze?). De stranden waren weer vol met surfers, en er waren veel clubs, restaurants, pubs en winkelcentra. Helaas komt zo een toeristische plek ook met een prijs: ergens blijven slapen was absurd duur, dus we konden het ons helaas alleen veroorloven om 1 nacht te blijven.

De volgende dag hebben we eerst een wandeling gemaakt naar een vuurtoren (erg mooi, super uitzicht en weer dolfijnen en kangoeroes gezien) en daarna zijn we doorgereden naar Coffs Harbour. In Coffs Harbour zijn we naar een soort van Dolfinarium geweest. Hier konden we zowel met de dolfijnen als de zeeleeuwen spelen en ze ook aanraken etc. Ook zagen we hier pauwen die hun staart volledig hadden geopend, iets wat we allebei ook nog nooit gezien hadden! Genoeg ervaringen hier in ieder geval.

Na Coffs Harbour zijn we naar Port Mcquarie. Een klein plaatsje waar we ook weer een wandeling naar een vuurtoren hebben gedaan. Deze was meer afgelegen, middenin een National Park. Ook erg de moeite waard! We waren echter te enthousiast voor Sydney, en zijn dus vrij snel doorgereden.

Eenmaal in Sydney aangekomen begon het al; het verkeer was uiteraard helemaal niks (grote steden) en parkeerplekken waren eigenlijk niet te vinden in het centrum. We moesten dus een uurtje vanaf het centrum parkeren, om van daar met het OV terug te gaan. Opzich geen probleem, totdat we in het centrum van Sydney aankwamen; alleen maar Chinezen (die echt als eenden over de straten waggelen, niet op het verkeer letten en iedere 10 seconden stilstaan), en de 'grote' skyline die je op foto's altijd ziet, valt vies tegen als je hem van ooghoogte ziet. Gelukkig was de Opera House wel echt de moeite waard, zeker als je bouwkunde gedaan hebt. Aangezien Sydney verder echter niet heel veel voor ons te bieden had, zijn we de volgende dag maar doorgereden naar The Blue Mountains. The Blue Mountains is een berg (joh) vlak naast Sydney, die zijn naam krijgt door de blauwe gloed die over de berg te zien is. Erg mooi en zeer indrukwekkend. We hebben hier een paar wandelingen gedaan en een paar uitkijkposten gezien. Daarna hebben we in de bergen een mooie plek gevonden om te overnachten. Helemaal goed.

De volgende ochtend realiseerden we ons echter dat we vergeten waren om naar Featherdale Wildelife Park te gaan. Een park die Quokkas heeft en overal erg goed aangeschreven staat. We zijn dus maar 70km (niks voor Australische begrippen) teruggereden, om deze dierentuin alsnog te bezoeken. Deze dierentuin had alle Australische diersoorten en de meesten van hun hadden ook nog net jonkies, super mazzel weer!

Vanaf daar zijn we doorgereden naar Canberra, de hoofstad van Australie. Wel een grappig feitje: vroeger konden ze niet beslissen welke stad de hoofdstad van Australie zou worden. De keuze was tussen Melbourne en Sydney. Toen hebben ze besloten om precies tussen deze twee steden een derde grote stad te bouwen, die dan maar de hoofdstad van Australie zou worden. Omdat deze stad zo laat gebouwd is, is het een voorbeeld van de stedenbouw. Het centrum van de stad is een concentrische ring, waar in het midden het parlementsgebouw staat. Vanaf daar zijn er lange rechte wegen naar het uiteinde van de stad getrokken, die mooie zichtlijnen geven en de focus van de stad op het parlement vestigen. Iedere stedenbouwkundige zijn droom. Aangezien het parlementsgebouw open is voor bezoekers, hebben we daar maar even gekeken. Daarna zijn we doorgereden naar the War Memorial (overigens te zien vanaf het parlementsgebouw). Zeer indrukwekkend en interessant om beide oorlogen (WW1 en WW2) te zien vanaf het perspectief van de Australiers. Zeker omdat tijdens WW2 hun gevecht meer tegen de Japanners was dan tegen de Nazis. Daar hoor je eigenlijk opvallend weinig over in Europa. Vanaf daar zijn we doorgereden naar onze slaapplek voor vannacht: een tankstation waar ook een McDonalds (Macca's genoemd in Australie) is. Vandaar hebben we dus gratis internet!

• 15 December 2016 - 12:03

Martijn Jager:

Volgende week is het in Australië op 21 December Zomer, geniet maar van de mooie uitzicht en ik wens je een mooie kerst in Australië.

• 15 December 2016 - 18:25

Joke:

Al weer een smul-verslag. Dank je! Liefs en tot snel :)