De Roadtrip naar Airie Beach - Reisverslag uit Flametree, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu De Roadtrip naar Airie Beach - Reisverslag uit Flametree, Australië van Wouter Geert - WaarBenJij.nu

De Roadtrip naar Airie Beach

Door: Wouter van Geert

Blijf op de hoogte en volg Wouter

26 November 2016 | Australië, Flametree

Zondag zijn we vanaf Brisbane noordelijk gereden. Onderweg hebben we uiteraard een paar dingen meegemaakt die de moeite waard zijn om te vertellen!

De eerste dag zijn we vanaf Brisbane over de Sunshine Coast gereden. Lange wegen met gigantisch veel rotondes (nee maar echt, gigantisch veel). Er waren nauwelijks kruispunten, ieder kruispunt was vervangen door een rotonde. Aan de ene kant superchill, want je kan tenminste een beetje doorrijden en hoeft niet steeds te wachten op de rode lichten, maar omdat je iedere rotonde linksom moet nemen is het steeds toch even nadenken. Op de Sunshine Coast zijn we op twee verschillende plaatsen op het strand gestopt. Prachtig mooie zandstranden en helder water, dus heerlijk om in te zwemmen. Ik heb zelfs nog deelgenomen aan een promotiefilmpje voor de lifeguards (strandwacht) aan de Sunshine coast, dus ben helemaal geintegreerd met de locals! Filmpje zou overigens ergens te vinden moeten zijn op facebook, maar ik heb er zelf nog niet naar gezocht. Aan het einde van de dag zijn we naar een gratis campsite gereden, waar we op een klein veldje stonden met 10 andere backpackers. Supergezellig! Helaas was er geen licht s avonds en 1000 vogels die ons om 5 uur wakker zouden maken, dus toch maar vroeg op bed.

De volgende ochtend waren we inderdaad vroeg op door de vogels. Omdat we toch wakker waren, konden we net zo goed maar doorrijden. Op naar Noosa! Onderweg zijn we nog kangoeroes tegengekomen (zowel dood als levend), maar gelukkig hebben we er zelf (nog) geen geraakt. Al hebben de locals ons toegezegd dat we ze misschien maar opzettelijk moeten gaan scheppen, omdat kangoeroes een ware plaag zijn in Australie. Uiteindelijk kwamen we aan in Noosa, een strand wat nog mooier was dan die bij de Sunshine Coast. Ik ben uiteraard meteen het water ingedoken, terwijl Denise lag te zonnen. Ineens begon Denise ineens hard te seinen dat ik het water uit moest komen. Dat heb ik maar braaf gedaan. Ze liet me zien dat er haaien in het water zwommen. Ik geloofde er al niet zo heel veel van, en na even goed te kijken bleken het inderdaad geen haaien te zijn, maar dolfijnen. Daarna ben ik dus maar weer snel het water ingegaan om daadwerkelijk te kunnen zwemmen met wilde dolfijnen, niet gek! Helaas waren we vergeten om zonnebrand op te doen, dus ook pittig verbrand; elk voordeel heeft zijn nadeel (of was het nou andersom?). Nadat we uitgezwommen waren, zijn we doorgereden naar een nieuwe campingplaats: een bar die gerund werd door iemand die vrijwel blind en doof was. Toen ik recht voor hem stond en een vraag stelde, keek hij strak langs me heen naar de ingang van de pub om te kijken of er iemand binnen gekomen was. Na lang proberen was het hem eindelijk duidelijk wat we kwamen doen, en mochten we Bruce parkeren en daarin overnachten. Top!

Dit keer zijn we niet wakker gemaakt door de vogels, maar werden we uit onszelf rond 6 wakker. Ik vrees dat we in een ritme komen, een die me totaal niet bevalt. Maar goed, we waren toch al wakker, dus dan kunnen we net zo goed gaan rijden. Door Sandy National Park naar de Rainbow Beach (een strand die zo genoemd wordt vanwege de regenboogkleurige duinen). Helaas is Bruce geen 4x4, dus moesten we het maar lopend doen; wel gaaf om de 4x4s over het strand te zien scheuren! Verder was er echter niks in de buurt te zien, dus zijn we maar een flink stuk noordelijk gereden om wat kilometers te maken. Wat opvalt is dat de wegen steeds leger en leger worden. Ondertussen is het al opmerkelijk als je iedere 10km een auto tegenkomt, wat alleen maar betekent dat je meer kans hebt op het zien van wildlife! We zijn dan ook weer een aantal koalas, kangoeroes en nu zelfs wilde paarden tegengekomen, awesome! Ons eindstation was Bucca (hotel), een hele mooie pub met een Western uitstraling waar we voor 3,50pp een nacht mochten staan (en konden douchen en naar het toilet konden), dikke prima.

Na een prima nacht te hebben geslapen, wilden we weer wat kilometers maken. We zijn dus doorgereden naar Rockhampton. Een stadje waar helaas niet zoveel te doen was als we hoopten, maar waar we toch nog even een kathedraal konden bezoeken. Aangezien we veel te lang onderweg waren vandaag zijn we maar weer neergeploft bij een pub, waar we konden overnachten als we een drankje zouden doen. Uiteindelijk hebben we er maar een hele maaltijd bij besteld, en daar hebben we geen spijt van gehad! De pizza was zo groot dat je er gemakkelijk met twee van kon eten, en was zo vol belegd dat dat de moeite wel waard was (het was een meatlovers pizza met salami, ham, chorizo, bacon, gehakt en, last but not least, kangoeroevlees!). Terwijl ik de pizza aan het eten was, waarschuwde de barvrouw ons dat er slangen konden zijn rond onze staplek, maar tot nu toe hebben we er gelukkig nog geen gezien. Hopen dat we dat volhouden ;).

Aangezien Rockhampton niet zo veel aan was, zijn we doorgereden naar Mackay. Een plek die eigenlijk niet echt bijzonder zou zijn, maar het lag toevallig op de route (en vlak naast onze campingplaats). Onderweg zijn we veel grappige borden tegengekomen (Are we there yet Dad, Long way to go Kids, etc.), en nog meer aangereden wild. Het is wel duidelijk dat er inderdaad een flinke kangoeroeplaag is in Australie! Eenmaal aangekomen in Mackay zijn we eerst naar het strand geweest; we kwamen op het perfecte moment, waardoor er een zandbank was van zeker een paar kilometer. Terwijl we liepen op de zandbank kwamen we pakweg zon 1000 kleine krabbetjes tegen, die telkens een stukje verder liepen als wij een stap zetten. We hebben daar een tijdje mee gespeeld, en uiteindelijk zijn we weer terug gegaan naar Bruce. Eerst naar een klein winkelcentrum, waar ik even een pet heb gekocht (toch wel handig in een land waar praktisch alleen maar zon is). Mijn transformatie tot surfer-backpacker is nu compleet! Daarna zijn we doorgereden naar Blue Lagoon, een gratis zwembad in het midden van de stad! Met gratis douches en toiletten. Perfect voor schrale backpackers zoals wij! s Avonds zijn we doorgereden naar een andere pub, waar we weer gratis mochten verblijven. We hebben daar een groepje backpackers ontmoet, waar we de avond mee door hebben gebracht.

De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Airie Beach. Een van de meest touristische plekken van Australie, en volkomen terecht! Het water is strakblauw, net als de lucht en het strand is mooi schoon. Er zijn ook veel gratis plekken om te bbqen, gratis douches en toiletten, dus perfect! We hebben hier de hele dag opgetrokken met een paar backpackers, en kwamen ook de mensen tegen van gisteren. Leuk om ervaringen te delen en tips uit te wisselen over werk, mooie plekken en andere tips in Australie.Ook hebben we tickets geboekt om morgen (vandaag) een dagcruise te doen naar Whitehaven beach en Hamilton island EN een open ticket gekocht om te kunnen duiken in the Great Barrier Reef als we eenmaal in Cairns zijn.

Vandaag zijn we dus naar Whitehaven Beach geweest; officieel het mooiste strand ter wereld, en terecht! De reis erheen was al de moeite waard, twee uur lang varen over strakblauw water met op de achtergrond verschillende eilanden en af en toe een klein strandje. Eenmaal aangekomen bij Whitehaven Beach wed het ons duidelijk waarom dit het mooiste strand ter wereld is: wit zand zonder ook maar 1 steentje, transparant water met een blauwe gloed, en ook nog eens tropisch weer erbij. Kortom, perfect. Eerst hebben we hier twee uur gesnorkeld door een klein stukje Great Barrier Reef. Omsingeld door zo'n 100en vissen van veel verschillende soorten, hebben we door het koraal en tussen de vissen gezwommen. Daarna zijn we aan het strand gaan liggen om een beetje bij te komen, waar ons een gratis lunch-bbq werd aangeboden. Na het eten konden we nog een paar uurtjes op het strand liggen, voordat de cruise doorvoer naar Hamilton Island. Op Hamilton Island hadden we twee uurtjes om rond te kijken. Gelukkig was het eiland superklein (en hadden wij het wel een beetje gehad), dus was 2 uur tijd zat om te bekijken wat we wilden (niet zo veel dus). Na twee uurtjes zijn we weer op de cruise gegaan om terug te varen naar Airie Beach, waar Bruce stond. Zo kon ik lekker met mijn verbrande kop terugrijden naar de Backpackers plaats. Cowabunga Dude!

De tussenstand tot nu toe:
Wilde kangoeroes: 3
Wilde Koalas: 1
Wilde paarden: 7
Aangereden wild: 100

• 26 November 2016 - 16:07

Joke:

Top verslag weer. Je wordt nog een echt ochtendmens. Lekker meesmullen van jullie hitte, terwijl het rijp hier op het gras ligt......
    Ik snap nu dat de vin op de foto van een dolfijn is. Ik dacht ook eerst aan een haai.
    Geweldig dat Bruce zo'n comfortabele reisgenoot is :)